poniedziałek, 15 lipca 2013

Niespokojne kości - Melvin R. Starr

Pierwszy z serii pięciu tomów nastrojowych powieści kryminalnych osadzonych w klimacie czternastowiecznej Anglii. Młody Hugh z Singelton we wczesnej młodości chce pójść do zakonu, lecz ostatecznie zostaje medykiem i zaczyna praktykować na dworze lorda Gilberta w miasteczku Bampton. Przypadkowo znajduje kości zamordowanej dziewczyny i zaczyna prowadzić śledztwo... Każdy tom cyklu jest historią kolejnego dochodzenia, a książki zawierają opisy średniowiecznych praktyk medycznych, dzięki którym autor w mistrzowski sposób oddaje szczególny charakter epoki.

Okładka : miękka ze skrzydełkami
Ilość stron:  304
Wydawnictwo: PROMIC 

Książka „Niespokojne kości” intrygowała mnie już od dłuższego czasu, a chęć jej przeczytania podsycały pozytywne recenzje. W końcu znalazła się w moim zasięgu i chętnie zabrałam się do jej lektury.

Przenosimy się w czasie do XIV-wiecznej Anglii, gdzie młody Hugh kształci się na księdza. Ma jednak dużo wątpliwości, co do wykonywania tej posługi w przyszłości. Kiedy przyjaciel zostawia mu w spadku książki medyczne, z zainteresowaniem poznaje budowę ludzkiego ciała i postanawia studiować medycynę. Zostaje chirurgiem, otwiera mały gabinecik, ale jest mu bardzo ciężko. Los uśmiecha się do niego, kiedy dosłownie pod jego oknami ulega wypadkowi szlachcic, lord Gilbert. Głęboka rana na udzie wymaga pomocy chirurga i Hugh doskonale sobie radzi z tym zadaniem. Dostaje godziwą zapłatę, a lord zaprasza go na swój dwór, aby pomógł jego podopiecznym. W końcu proponuje mu zamieszkanie na terenie Bampton i pracę na jego terenie. Hugh wyraża zgodę, a zajęć mu nie brakuje.

Lord Gilbert ceni młodego chirurga, a kiedy zostają znalezione w szambie kości, zleca mu ich zbadanie. Okazuje się, że należą do młodej kobiety, która zmarła od ciosu nożem. Lord zleca swemu chirurgowi odnalezienie zabójcy dziewczyny. Młody człowiek nie chce zawieść zaufania lorda i zabiera się do pracy. Sprawy się komplikują, kiedy zostają znalezione kolejne ciała. Czy te dwie sprawy są ze sobą powiązane? Czy uda mu się rozwiązać kryminalne zagadki? 

„Niespokojne kości” to świetnie napisana powieść z wątkiem kryminalnym. Akcja jest wartka, a opisy nie są zbyt ciężkie i rozbudowane, więc czyta się z przyjemnością i zaciekawieniem. Język powieści nie jest ciężki i archaiczny - czego bardzo nie lubię, a całość jest napisana lekko i bez udziwnień epokowych. Postać Hugh jest ciekawie skonstruowana i doskonale zaprezentowana –ten młody, bystry człowiek jest wielkim atutem tej powieści. Jego metody pracy i zaangażowanie oraz bystry umysł sprawiają, że chętnie śledzimy kolejne tropy prowadzące do rozwiązania zagadki i ujęcia sprawców. Spodobało mi się, że Hugh nie szedł na „łatwiznę” i mając wątpliwości starał się wyjaśnić je do końca, dzięki czemu ocalił życie niewinnego człowieka. Spodobał mi się styl pisarski Melvina R.Starra, polubiłam głównego bohatera i z przyjemnością sięgnę po kolejne pozycje tego autora, opowiadające o perypetiach mistrza Hugh..

Na uwagę zasługuje tutaj również bardzo staranne wydanie i piękna, przyciągająca wzrok, tajemnicza okładka. Lubię, kiedy doskonałe wnętrze ukryte jest w równie estetycznym i dopracowanym opakowaniu. 

„Niespokojne kości” to nie tylko doskonała pozycja dla wielbicieli kryminałów czy opowieści historycznych, ale również dla miłośników dobrych książek.


 



6 komentarzy:

  1. Zapowiada się ciekawie, dlatego jak widzę taką książkę mam ochotę powiedzieć ''tak dużo książek, tak malo czasu ''
    http://qltura.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam. :) Trafiłam na Twojego bloga po raz pierwszy, ale myślę, że będę zaglądać tu częściej. :)
    Zainteresowała mnie ta książka i z pewnością bym po nią sięgnęła... gdyby nie te stosy innych książek, które koniecznie muszę przeczytać. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak dorwę w bibliotece to z chęcią się zapoznam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam i byłam bardzo zadowolona z lektury, na półce czeka już na mnie kolejna część :)

    OdpowiedzUsuń
  5. II część jest jeszcze lepsza. Ja zakochałam sie w średniowiecznym medyku.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...