środa, 2 lipca 2014

Ślady - Janusz Leon Wiśniewski


Nowy zbiór felietonów niepokonanego znawcy ludzkich dusz
Janusz Leon Wiśniewski obdarowuje nas kolejną porcją opowieści o losach przypadkowo -albo i nie przypadkowo - poznanych ludzi. Zwykłych i zarazem wyjątkowych. Zamieszkujących wielkie metropolie, wyspy Bora-Bora, czy najdalsze zakątki mroźnej Rosji. Wbrew pozorom, postaci te łączy bardzo wiele: pragnienie miłości i kontaktu z drugim człowiekiem. Janusz L. Wiśniewski udowadnia, że szczęście miewa podobne oblicza, niezależnie od szerokości geograficznej, wieku czy koloru skóry. Autor, mistrzowsko łączący w swoich opowieściach emocje, erotykę i naukę, po raz kolejny daje się poznać jako niezrównany znawca ludzkich dusz: męskich i żeńskich.


Okładka: twarda, lakierowana
Ilośc stron:   96
Wydawnictwo:  Wydawnictwo Literackie
Premiera: 3 lipca 2014

Janusz L.Wiśniewski nie należy do grona moich ulubieńców, jednak "Ślady" zaciekawiły mnie, choć sięgnęłam po nie z ostrożnością.  Spodobało mi się wydanie i zapowiedzi, które czytałam.

"Ślady" to zbiór 16 opowiadań zamkniętych na niespełna 100 stronach, króciutkich, ale bardzo treściwych. To historie z życia, przepełnione emocjami, bardzo intymne - jak szczere rozmowy nocą. Mówią o różnych obliczach miłości, zdradzie, zapominaniu, odchodzeniu, przeżywaniu trosk i radości - słowem bomba emocjonalna.
W większości narratorem opowieści są kobiety. W mojej wyobraźni powstał taki obraz - kawiarniany stolik w zacisznym miejscu, kawa, dymiacy papieros, drżące ręce i kobieta opowiadająca autorowi swoją historię, zwierzająca się z intymnych rzeczy. Te opowiadania są bardzo osobiste, szczere. Chwilami miałam wrażenie jakbym podsłuchiwała czyjeś zwierzenia....
Już pierwsze opowiadanie pt. "Zapominanie" wprowadza czytelniak w specyficzny nastrój tej książki, intymny, wyciszony i bardzo indywidualny. To zwierzenia kobiety, która stara się zapomnieć o swoim byłym partnerze, krok po kroku, miesiąc po miesiącu..... Nie jest to dla niej łatwe. W podobnym klimacie zachowane jest opowiadanie "Halucynacje". Ale mamy również kontrowersyjne opowiadanie o miłości homoseksualnej, z księdzem w tle. Więc tematyka jest bardzo równorodna, ale wszystkie dotyczą uczuć. Dotyczą śladów, jakie pozostawiamy po sobie na ziemi - migawek we wspomnieniach innych, śladów naszej pracy, małych znaków, ale bardzo osobistych i inywidualnych.

Opowiadania są pięknie napisane, bogatym językiem, przemawiają do uczuć. Pozostawiają też pole do refleksji, gdyż wiele ma otwarte zakończenia. Trzeba samemu dopowiedzieć sobie finał.
Muszę przyznać, że bardzo pozytywnie zaskoczyła mnie ta książka i spojrzałam na Janusza Wiśniewskiego z innej perspektywy. Pięknie pisze o kobietach, rozumie je i rozumie głebię uczuć i emocji, jakie nimi targają. Z drugiej strony, nie boi się poruszać kontrowersyjnych tematów. Jego opowiadania są bardzo zwarte i krótkie, ale przenoszą ogrom treści i emocji. Jego słowa wbiły mi się głęboko w pamięć i u mnie zostawił w duszy swój maleńki ślad....





Książkę Ślady możecie kupić w księgarni Fabryka

3 komentarze:

  1. Przeczytam jeśli wpadnie w moje ręce ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. To już się ciesze na lekturę, książka czeka przy moim łóżku. dotychczas była konsekwentnie przekładana z miejsca na miejsce, ale widzę, że muszę ja przesunąć na początek stosiku.

    OdpowiedzUsuń
  3. Polubiłam książki Wiśniewskiego <3

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...